De tijd vliegt voorbij - Reisverslag uit Oulu, Finland van Britt Graaf - WaarBenJij.nu De tijd vliegt voorbij - Reisverslag uit Oulu, Finland van Britt Graaf - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt voorbij

Door: Britt de Graaf

Blijf op de hoogte en volg Britt

06 Maart 2016 | Finland, Oulu

Het is alweer twintig dagen geleden dat ik een blogpost geschreven heb. Twintig dagen, de tijd gaat zo snel! De winter break is net begonnen, de laatste week dat ik mocht kijken in verschillende klassen bij verschillende docenten en de laatste week voordat ik met grade 6 (leeftijd groep 8) zit er alweer op.

Ik ben al gewend geraakt aan het dagelijkse leven in Oulu. De dagen zijn korter, de lucht lijkt schoner en de prachtige witte sneeuw. Het is heel anders dan dat ik verwacht had hier, maar niet op een negatieve manier. Veel dingen zijn ook hetzelfde als in Nederland, meer dingen dan ik verwacht had. Maar ook merk je dat dit land, en deze stad, vrij dicht bij Rusland ligt. Iets waar ik niet echt over na had gedacht van tevoren. Niet dat het systeem beïnvloed wordt door Rusland of iets dergelijks, maar gewoon heel veel mensen die (ook) Russisch spreken. En de mentaliteit van de mensen is ook anders. Mensen zijn wat stiller en beleefder/behulpzamer dan de gemiddelde Nederlander.

Op stage zie ik zo veel inspirerende en leuke dingen. Ik zie leerzame actieve opdrachten voor leerlingen van alle leeftijden, waar ik in Nederland nog nooit iemand over heb horen praten. Een paar voorbeelden van dingen die ik heb gezien: Simulatie-spelletjes over de kolonisatie van Afrika, het zelf maken van landkaarten om topografie te leren, het plannen van een bruiloft en de gerechten voorbereiden, het plannen van kunstopdrachten in plaats van zomaar beginnen met schilderen. Wellicht heeft iemand van jullie een van deze opdrachten eerder gezien of gedaan, maar voor mij was dit nieuw, en heel leuk om te ervaren en te zien!

Ik merk ook dat er erg veel aandacht besteed wordt aan de kunstvakken hier in Finland, wat ik echt heerlijk vind om te zien! De gangen hangen vol met tekeningen, er hangen grote schilderijen in de trappenhallen. Er staat een piano in de aula. Maar ook de kaften van de schriften in de aardrijkskundeles zijn volgeplakt als een prachtige collage (opdracht van de aardrijkskundedocent). Ze maken tekeningen bij hun tijdlijn van geschiedenis. Ze ontwerpen een aantrekkelijke en nette poster voor het project over zeedieren bij biologie. Leerlingen krijgen dramales, muziekles, visual art (combi handvaardigheid/tekenen), textielwerk en houtbewerking. Nu heb ik begrepen dat de laatste twee vakken niet overal in Finland gehandhaafd worden, maar toch is dit wel een iets uitgebreider programma voor de kunsten dan wij hebben.

Vrijdag ging ik met 5th grade naar het kunstmuseum, wat enkele minuten van de school wandelen vandaan ligt. De leerlingen kregen de opdracht de kunst te bekijken, wat algemene gegevens te noteren en daarna een verhaal te verzinnen bij een van de werken. Het verbaasde me hoe serieus de leerlingen de kunst bekeken en konden uitdrukken wat het voor hun betekende. Ze waardeerden de kunstwerken en genoten van het uitje naar het plaatselijke museum. Ik moet zeggen dat ik niet verwacht dat een Nederlandse groep 7 met zo veel respect en verwondering naar de plaatselijke kunst zou kijken als deze groep deed. Maar wat weet ik nu, ik ben nog nooit met een Nederlandse groep 7 naar een kunst museum geweest.

En ja, de piano in de aula: midden in de aula van MYP staat een piano. Iedereen mag ten alle tijden op deze piano spelen als hij of zij dat wil. Zolang je maar met zorg omgaat met de piano en niet expres herrie gaat maken. En dat wordt dus ook gedaan, bijna altijd zit er wel iemand liedjes of deuntjes te spelen op de piano. Ook staat er een ping-pong tafel, midden in de aula. Waar leerlingen in hun pauze's even hun energie kwijt kunnen als ze willen. Ze zijn natuurlijk ten alle tijden ook vrij om naar buiten te gaan in hun pauze's. Voor PYP leerlingen is het ook verplicht om in de pauze's naar buiten te gaan (tenzij het kouder is dan -20).

In de kunstlessen maken leerlingen ook altijd eerst een planning in hun schetsboek voordat ze een kunstwerk maken. Ze proberen daar kleuren, schetsen en vormen uit. Daarna mogen ze pas het échte werk gaan maken. Als het echte kunstwerk af is, maken de leerlingen een reflectie op het werk. Wat kon beter? Wat is goed gelukt? Wat zou je de volgende keer anders doen? Voldoet je werk aan de opdracht? - dit geldt voor leerlingen van 9 jaar en ouder. Een hele andere manier van werken dan ik in Nederland gewend ben.

Deze week heb ik ook met 9th grade (leerlingen van +/- 15 jaar) Nederlandse recepten gemaakt bij home economics (een soort huishoudles die verplicht is voor groep 7, en een keuzevak is van groep 8 tot de derde van de middelbare school). Ik vertelde waar ik vandaan kwam, en wat wij Nederlanders vaak eten. Ik had recepten voor krentenbollen en appeltaart vertaald naar het Engels en meegebracht, die ze dan vervolgens in groepjes van 4 of 5 mochten maken. Enthousiast dat ze waren! De gerechten zijn héérlijk geworden, en de leerlingen wilden toch allemaal wel even het recept voor de appeltaart mee naar huis nemen. Ieder groepje wilde ook erg graag dat ik hún gerecht even proefde, om te testen of het wel écht zo was geworden zoals het in Nederland is. En dat was het zeker, ik ben trots op ze!

Ondertussen geniet ik heel even van mijn vakantie, de ski break. Even tijd om mijn schoolwerk bij te werken en nieuwe ideeën uit te schrijven en natuurlijk om tot rust te komen. Mike is hier nu om me op te zoeken voor een weekje. Volgende week hebben we een auto gehuurd waarmee we naar Lapland gaan rijden, wat slechts een paar uurtjes naar het noorden is vanaf hier. Ik ga proberen wat van de cultuur en natuur te zien daar en een bezoekje te brengen aan de kerstman natuurlijk! ;)

De dinsdag na de vakantie is het ski-dag op de International school. Ik ga met grade 6 naar een skigebied vlak boven Oulu, waar we een dag lekker gaan skiën en genieten met de groep. Het is hier dus best wel gebruikelijk dat iedereen kan skiën, en dit wordt dus ook van mij verwacht. Toen ik de klas vertelde dat ik eigenlijk nog maar twee keer in mijn leven geskied had (een keer in Zwitserland en een keer bij een indoor-hal) moesten ze toch wel even lachen. Gelukkig hebben twee stoere jongens uit mijn klasje wel even iedereen verteld dat ze mij wel goed gingen leren skiën. Ben benieuwd wat dat gaat worden, haha! ;)

  • 06 Maart 2016 - 20:15

    Marie-Louise:

    Vlg. mij kan het Ned. onderwijssysteem wel wat Finse impulsen gebruiken. Maar het gaat goed met je en dat is het allerbelangrijkste. Het lijkt mij een zeer leerzame stage.

  • 07 Maart 2016 - 22:34

    Ome Fred:

    Hartstikke leuk om je belevenissen te lezen! Hoop dat het skiën goed ging

  • 11 Maart 2016 - 21:52

    Michael Schats:

    Dag Britt.

    Heb zojuist jouw verslag gelezen, geweldig!
    Deze ervaring neem je de rest van je leven mee.
    Jouw schrijfstijl is erg goed, ben eigenlijk best een beetje jaloers.
    Zoals je weet hebben onze kinderen ook een soortgelijke ervaring.
    Top, veel plezier met skiën.

    Groetjes Mike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Hoihoi, mijn naam is Britt en ik ben een 20-jarige leerkracht in opleiding uit Reusel, Nederland. Van 5 februari tot 23 april verblijf ik in Finland voor mijn minor in het buitenland. Ik ga daar kennis maken met de Finse cultuur en vooral het onderwijssysteem. De stad waar ik naartoe ga heet Oulu, deze stad ligt in het noorden van Finland. Daar ga ik stage lopen bij de Oulu International School. Op dit blog deel ik met jullie mijn ervaringen rondom en tijdens deze reis. Enjoy, ik zie graag reacties tegemoet! Groetjes Britt

Actief sinds 03 Jan. 2016
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 4202

Voorgaande reizen:

04 Februari 2016 - 23 April 2016

Stage in Finland

Landen bezocht: