Eerste dagen op stage - Reisverslag uit Oulu, Finland van Britt Graaf - WaarBenJij.nu Eerste dagen op stage - Reisverslag uit Oulu, Finland van Britt Graaf - WaarBenJij.nu

Eerste dagen op stage

Door: Britt de Graaf

Blijf op de hoogte en volg Britt

10 Februari 2016 | Finland, Oulu

Maandagochtend kwart over 8 Finse tijd (Nederlandse tijd kwart over 7) kwam ik aan bij de school. Ik werd meteen vriendelijk ontvangen door de beveiliger van de school, die me vroeg of ik ergens naar op zoek was. Hij stelde me voor aan de leerlingbegeleider met wie ik eerder contact had gehad. Zij stelde me vervolgens weer voorstelde aan de directrice. Ik kreeg hierna meteen een rondleiding door de school. Ik was verbaasd over de hoeveelheid praktijklokalen er waren, maar dat heeft er denk ik ook mee te maken dat de leeftijd op deze basisschool anders is dan de leeftijd op Nederlandse basisscholen.

In de school zit ook een andere school, een internationale high-school om precies te zijn. De Oulu International school, waar ik stage loop, bied een PYP (primary year program) en een MYP (middle year program) aan. PYP is voor leerlingen van 7 t/m 10, en MYP voor leerlingen van 11 t/m 15. Nog zoiets leuks: Leerlingen moeten een entry-test doen voor high-school. Dus zelfs als ze op de International school hebben gezeten tijdens primary en middle school, kunnen ze nog afgewezen worden op onvoldoende resultaat. Iets wat spijtig genoeg toch veel voor blijkt te komen. Iets anders dan in Nederland dus.

Om kwart voor 10 was de wekelijkse staff meeting. De directrice sprak alle leerkrachten en assistenten toe met informatie over de week en aandachtspunten. Ook stelde ze hierin mij voor aan het team. Ik werd warm ontvangen en werd meteen overdonderd met vragen tijdens de lunches en breaks! ;)

De eerste les waar ik mocht helpen was aardrijkskunde, grade 9a, leerlingen van 15 jaar dus. Ik moet zeggen dat ik dat echt even lastig vond, omdat het niet in mijn comfort zone ligt. Het is niet iets wat ik eerder gedaan heb, maar wel leuk! De rest van de tijd heb ik mogen helpen in diverse andere klassen.

De manier van werken is anders op veel vlakken. Wat me opviel is dat leerlingen erg zelfstandig en sociaal (of in ieder geval sociaal-wenselijk) zijn. Een leerling van een jaar of 8 kwam naar me toe om te vragen of ik astjeblieft toezicht wilde houden in het lokaal terwijl hij en zijn vriend hun huiswerk wilden maken. Iets wat ik totaal niet gewend ben vanuit Nederland. Het blijkt hier, of in ieder geval op deze school, heel normaal te zijn dat een leerling vanaf jonge leeftijd zelf om hulp of toezicht komt vragen. Ik vind dit wel écht goed, dat leerlingen op deze manier zelf verantwoordelijk worden gemaakt.

Ook is het me opgevallen dat leerlingen niet even veel kennis hebben als Nederlandse kinderen op jonge leeftijd. Er wordt meer aandacht besteed aan hoe je moet zijn, en wie je wil zijn als persoon. De kennis wordt wel aangeleerd, maar in een rustiger tempo dan wij in Nederland gewend zijn. De kinderen hebben ook minder lessen op een dag, en een les duurt 45 minuten.

De manier van leren is ook anders. Deze kinderen zijn veel aan het doen dan aan het luisteren: projecten maken, verhalen schrijven, muurkranten maken, landkaarten kleuren en maken, informatie opzoeken. Werkboekjes heb ik nog bijna niet gezien! Alleen bij rekenen/wiskunde, na een les dat ze zelf rekenopdrachten moesten verzinnen met pagina's van kranten. De instructies zijn erg kort en bondig. Informatie wordt niet aangereikt, alleen bij de lagere PYP klassen. Er worden tools en hulpmiddelen aangereikt om tot de informatie te komen, maar de leerlingen moeten het zelf vinden. Ook wordt van de leerlingen zelfreflectie en zelfbeoordeling gevraagd. Dit zijn allemaal onderdelen die ik in Nederland 'wel eens' zie, en hier eigenlijk bijna alleen maar.

Ook krijgen de 7th graders (eerste klas van het middelbare) home economics als verplichte les. In deze les leren ze basic dingen te koken, een warm drankje te maken voor als ze alleen thuis komen, ze leren te wassen, te strijken, kleding te vouwen. Ze leren de basis van het huishouden. Ik vind dit echt heel goed en vind het ook gek dat we dit in Nederland niet doen.

Ik ben benieuwd wat ik allemaal nog meer ga zien en ervaren op stage, maar ik houd jullie op de hoogte! Als je vragen hebt laat dan ook gerust een reactie achter!

-- even genoeg over onderwijs

De stad zelf is geweldig. De mensen zijn super vriendelijk en overal kun je Engels spreken om jezelf verstaanbaar te maken. Ik wordt vrolijk van hoe lief en behulpzaam iedereen is hier. Finse mensen zijn echt super!

Mijn appartement is ook fantastisch, ik zit op de zesde verdieping midden in het centrum met een prachtig uitzicht op de stad. Ik begin een beetje te wennen aan het weer, het is nu ongeveer 0 graden. De wegen zijn grote ijsvlakten en wandelen is echt een hel. Gelukkig gooien ze overal kleine kiezelsteentjes neer op de voetpaden om grip te krijgen bij het wandelen. Die oplossing verdient echt een award.

Het wordt hier erg vroeg donker, al vanaf een uur of 4 's middags. Mensen gaan dus ook rond die tijd naar huis, of in ieder geval ergens naar binnen en het is dan dus ook vrij snel stil op straat.

Daarover gesproken, het is al bijna kwart over vier en ik moet nog boodschappen doen dus ik ga gauw! Ik laat snel weer van me horen! ;)

  • 11 Februari 2016 - 12:59

    Ans:

    Succes Britt, mooi verhaal wij blijven je volgen. XXX

  • 12 Februari 2016 - 12:09

    Saskia:

    Gaaf Britt!zoveel dingen die ik zo graag hier ook in ons onderwijs zou willen neerzetten!
    We blijven je volgen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Hoihoi, mijn naam is Britt en ik ben een 20-jarige leerkracht in opleiding uit Reusel, Nederland. Van 5 februari tot 23 april verblijf ik in Finland voor mijn minor in het buitenland. Ik ga daar kennis maken met de Finse cultuur en vooral het onderwijssysteem. De stad waar ik naartoe ga heet Oulu, deze stad ligt in het noorden van Finland. Daar ga ik stage lopen bij de Oulu International School. Op dit blog deel ik met jullie mijn ervaringen rondom en tijdens deze reis. Enjoy, ik zie graag reacties tegemoet! Groetjes Britt

Actief sinds 03 Jan. 2016
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 4203

Voorgaande reizen:

04 Februari 2016 - 23 April 2016

Stage in Finland

Landen bezocht: